Voordat wij naar West-Canada gingen had ik heel veel vragen over het huren van een camper in Canada. Waar huur je zo’n camper? Betalen wij niet te veel? Waar haal je je camper op? Hoe kom je daar? Hoe is het om in zo’n grote camper te rijden? Is dat niet eng? Hoe werkt het met tanken? Hoe werkt het met het legen van het toilet? Hoe zit het met de elektriciteit? Kortom heel veel vragen waar ik jullie in een paar artikelen hopelijk antwoord op kan geven! In dit artikel deel ik het rijden in de camper zelf.
Plaats op de weg & parkeren
Een simpele vraag, maar heel veel mensen in mijn omgeving wisten niet of je nou links of rechts moet rijden in West-Canada. Hier kan ik kort antwoord op geven: rechts. Wij hadden een automaat waardoor we niet hoefden te schakelen en ons konden focussen op de weg en de camper. Wij rijden thuis ook automaat en zijn dit gewend. Volgens mij zijn ook bijna alle campers ook automaat. Het parkeren is wel een dingetje. Ze zeggen de wegen en parkeerplaatsen zijn groot in Canada. Dat klopt, maar niet alle parkeerplaatsen en de grote parkeerplaatsen zijn al heel snel bezet. Wij gingen vroeg uit de veren om een parkeerplaats te vinden en ik moest er altijd uit om mijn vriend te ondersteunen bij het parkeren. De camper is natuurlijk hoog en lang en je hebt vanuit de bestuurderskant lang niet altijd zich op alles. Er wordt je bij het huren van de camper ook aangeraden om er altijd uit te gaan en te helpen. In het groene Canada heb je zo een tak of boom tegen je camper en dat wil je ten alle tijden voorkomen.
Snelheid
Op de snelweg mag je maximaal 100 km per uur rijden. Op tweebaanswegen buiten de bebouwde kom is dit vaak 70/80 km. Binnen de bebouwde kom is dit 50 km. Er wordt veel aan de weg gewerkt door heel West-Canada heen wat ook betekent dat je langzamer moet rijden en dus langer over afstanden doet dan gepland. Hou hier rekening mee met het incalculeren van de route die je wil afleggen. Sowieso kun je niet te hard met een camper rijden, want ze zijn hoger en lomper dan een gewone auto. Bovendien liggen er binnenin allemaal spullen die je steeds moet opbergen voordat je kunt rijden, omdat ze anders door de hele camper vliegen.
Tanken
In Nederland zijn wij het gewend dat om de zoveel kilometer wel een tankstation te vinden is. Er zijn in West-Canada stukken waar je urenlang geen tankstation tegen komt. Als je een tankstation ziet raad ik je aan meteen te tanken, ook als je kort geleden nog hebt getankt. Wij kregen het af en toe benauwd als we de meter achteruit zagen lopen en nog best een stuk moesten rijden! Die stress moet je jezelf niet aan willen doen. Het is immers vakantie! Ik rekende ongeveer $50 per dag voor diesel. Dit lijkt veel, maar hier ben je zo door heen met zulke lange afstanden! Dit had ik vooraf ook berekend en dit bleek ook wel een realistisch bedrag.
Elektriciteit & verwarming
Wij hadden een bedieningspaneel in de camper waarmee wij het stroom, gas en water konden bedienen. Deze werkt op een losse accu en dus niet op de accu van de auto. Hierdoor hoef je je camper niet aan te sluiten op elektriciteit of water en kun je ook kiezen voor een mooie natuur camping. Wij wisselden de natuur campings af met campings die wel elektriciteit hadden, omdat wij niet dagenlang met de accu konden doen. Je moet er op zo’n natuurcamping ook op letten dat je niet alle lichten tegelijk aan laat staan, maar het is goed te doen! Op de meeste campings en bij sommige benzine stations kun je het water bijvullen en je afvalwater loodsen. Ik was van te voren heel benieuwd hoe dit zou werken! Op het bedieningspaneel zie je precies hoeveel stroom, gas en water je nog over hebt en dus of je wat zuiniger aan moet doen of niet. Er zitten ook verschillende auto onderdelen in de camper zoals een extra gastank zodat je nooit in de kou komt te staan. Wel zo fijn in de grillige Rocky Mountains. Het koudste wat wij hebben meegemaakt? -7 met sneeuw. Je wilt daar echt niet vast komen te staan zonder voorzieningen.
Pech onderweg
Wij hebben regelmatig pech gehad onderweg. Dit had ik van te voren nooit bedacht, omdat ik dacht dat alles altijd prima werkte. Dus mooi niet! Omdat het vroor gaf ons bedieningspaneel in de camper niet goed aan in hoeverre de grijze & zwarte tank geleegd moet worden. Dit is je afvalwater en het toilet wat geleegd moet worden. Hij gaf bij ons dan aan dat hij nog vol zat terwijl wij hem net geleegd hadden. Wij hadden paniek, omdat we dachten dat de tank niet leegde maar vol bleef. En ik wilde écht niet op een toilet op de camping (daar maak ik nog een apart artikel van, mijn god.. wat we daar af en toe aantroffen). Gelukkig konden wij onze verhuurder telefonisch wel bereiken en gaf deze tips wat er aan konden doen. In iedere camper zitten ook automaterialen om je camper te kunnen repareren zoals een paar schroevendraaiers en instructieboekje. Dit zijn dingen waar ik van te voren niet op lette, maar als je het nodig hebt is het wel noodzakelijk dat je weet waar ze liggen. Bij het ophalen van de camper hier dus goed op letten. Van alle spanning kon ik maar een paar dingen onthouden! Ik zorgde dat mijn vriend op de technische dingen lette en ik op de praktische zodat we allebei wel wat wisten.
En dan is het een kwestie van instappen en gaan….! Heel spannend, omdat je direct op een grote weg rijd en niet weet waar je heen moet rijden om de eerste boodschappen te doen. En ja, het is eng, maar na twee weken ben je het alweer zo gewend dat je je hand er niet voor om draait. Je hebt je eigen ritme gevonden, weet precies hoe alles werkt en kijk je alweer uit naar het volgende avontuur.
Laat een reactie achter